Weer zo’n nieuwe hippe trend?

Weer zo’n nieuwe hippe trend?

Mealpreppen. Ineens zag ik dat woord dagelijks langskomen op onder meer Facebook, in berichtjes maar ook in de beroemde #mealprepping.

Wat is dat mealpreppen nu eigenlijk?  Met Wikipedia krijg je het in ieder geval niet gevonden 😉 Na een rondje Google slaan de links mij om de oren. Van “mealpreppen voor beginners” tot de “grootste fouten bij mealpreppen”.  Het leeft blijkbaar enorm.

Mealprepping is de hippe term voor je maaltijden voorbereiden. Je kookt van tevoren, zodat je in de drukke werkweek tijd bespaart en niet in de verleiding komt om iets te bestellen of af te halen. Je kunt wat grotere hoeveelheden inkopen en hoeft minder weg te gooien wat ook geld kan besparen. Je “preppy” maaltijden bewaar je in de koelkast of vriezer zodat je altijd een voorraadje hebt. Meal prepping kun je doen op een rustig moment in de week.

Goh, het is dus een hippe term voor iets wat ik zelf vaak doe (al jarenlang eigenlijk). Op mijn werk vragen collega’s zich soms af hoelang ik die ochtend bezig ben geweest met mijn lunch. Die bestaat dan uit bijvoorbeeld salade en een zelfgemaakte groentemuffin of mueslireep. Eh…. vanmorgen niets aan gedaan, maar gisteren tussen het koken van de avondmaaltijd door of nog een restje van een andere keer. Ik blijk dus al jaren te “preppen”.

Naast de bovengenoemde voordelen zoals het besparen van tijd en geld en het minder weggooien van spullen (eten weggooien vind ik zo moeilijk, mijn hele koelkast staat altijd vol met bakjes en restjes) zijn er nog meer voordelen. Je kunt namelijk op deze manier heel makkelijk meer groenten toevoegen aan jouw eten en gezonder eten. En persoonlijk vind ik dit ook een heel makkelijker manier om meer variatie in je maaltijden aan te brengen. Op mijn werk kijken ze altijd heel nieuwsgierig wat ik nu weer in mijn bakjes heb zitten. Ik moet zeggen dat ik veel meer naar mijn lunch uitkijk dan wanneer ik 2 sneetjes brood met kaas mee zou nemen.

Maar hoe pak je dat op een handige manier aan? Het begint met plannen. Ik plan de avondmaaltijden meestal ook voor 5-7 dagen in. Het is niet moeilijk om dat ook met de lunch te doen. Om het wat overzichtelijker te houden, kun je het ook voor een dag of 3 doen. De reden dat ik het voor een langere periode doe, komt doordat wij in een klein dorp wonen met minder winkelvoorzieningen. Daarnaast heb ik een grote vrieskist waarin ik van grotere maaltijden vaak kleine porties invries.

Voor mealprepping is niet alles geschikt. Zelf neem ik vaak kleine salades mee (zorg voor minibakjes waar de dressing los ik kan). Maar ook kwark, noten, zaden, quinoa, rauwkost, kipfilet, gekookt ei, (groenten)omelet, wraps, overnight oats, gerookte zalm, fruit, zelfgemaakte mueslirepen of muffins. Soms neem ik zelfs soep mee (in een goede thermobeker blijft dat goed warm). Keuze en variatie genoeg en steeds ontdek ik weer nieuwe dingen of heb ik een left-over die ook heel goed gaat als lunch. Je kunt ook sites als Pinterest gebruiken als inspiratiebron. Kortom mealprepping is eigenlijk niets nieuws maar iets bestaands in een hip jasje. En je kunt er heerlijk je culinaire creativiteit in kwijt en dat hoeven echt geen ingewikkelde recepten te zijn. Begin lekker simpel en geniet!

 

Geplaatst in Leefstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *