Veerkrachtcoaching

"Mijn hoofd heeft teveel tabbladen openstaan."

We leven in een hectisch tijdperk. Het lijkt wel of iedereen het steeds drukker heeft. Vraag aan iemand hoe het gaat en je hoort: "Goed, druk, druk...." Het lijkt wel de norm dat we het druk moeten hebben. Mensen hebben steeds meer moeite om zichzelf ook eens uit te zetten, eens even te ontspannen.

De media staat ook vol met berichten over steeds grotere aantallen van mensen die aan een burn-out leiden. Inmiddels is het zo dat 1 op de 7 medewerkers burn-out klachten heeft. In sectoren als onderwijs en zorg ligt dit hoger. Al met al heel zorgelijk maar het goede nieuws is dat er zeker wat aan te doen is. Vaak hebben mensen al lang voordat zij uitvallen door ziekte, last van stressklachten. Door daar in een vroeg stadium alert op te zijn, kan erger worden voorkomen.

Tijdens veerkrachtcoaching gaan we niet alleen aan de slag met een stuk herstel van de stressklachten, we kijken daarnaast wat jij kunt doen om met meer veerkracht in het leven te staan zodat je leert hoe je beter voor jezelf kunt zorgen.

Voor wie is dit geschikt?

Herken je een van de onderstaande omschrijvingen

(of voor de werkgever herken je hier jouw medewerker in)?

  • Je voelt je ontzettend moe, het lijkt wel alsof je niet meer echt uitrust (een weekend "bijtanken" levert niet meer genoeg op).
  • Je bent prikkelbaarder.
  • Je bent wat vaker ziek of hebt een lage weerstand.
  • Je hebt al eens een burnout gehad of een periode van overspannenheid.
  • Je hebt in je leven heel wat ballen hoog te houden (denk aan werk, mantelzorg, thuissituatie etc.).
  • Je werkt in een sector waar de werkdruk enorm hoog is.
  • Je wil niet de bodem van de (stress)put gaan raken.
  • Op je werk maak je misschien wat meer fouten of je vindt het lastig je te concentreren.
  • Je slaapt slecht, misschien pieker je wel veel.
  • Je vindt het lastig om grenzen te bewaken en "nee" te zeggen.

Hoe ziet veerkrachtcoaching er dan uit?

  • Meten is weten! Je krijgt via mail een digitale vragenlijst die je online invult wanneer het jou uitkomt. Dat duurt ongeveer 10 minuten. Deze vragenlijst stressklachten is een professioneel meetinstrument (wetenschappelijk onderbouwd en opgesteld door het CSR centrum) dat op vijf niveaus klachten inventariseert. Namelijk stressklachten (depressie, angst en stress), herstelbehoefte na het werk, vermoeidheid en cognitief functioneren en stressbronnen op het werk. Dit zijn de gebieden waar meestal klachten optreden als gevolg van te veel inspanning en te weinig herstel.
  • In mijn praktijk in Druten of desgewenst op een andere locatie krijg je een terugkoppeling van de vragenlijst. Je leert hoe het werkt met het eigen stresssysteem en waar je medewerker staat.
  • Je krijgt een aantal praktische tips waar je zelf meteen mee aan de slag kan. Vaak geeft dit op korte termijn al mooie resultaten!
  • Je krijgt handvatten hoe je de uitslag van de test en de noodzakelijke veranderingen kunt bespreken met bijvoorbeeld jouw werkgever of gezinsleden.
  • Een coachtraject op maat, de invulling en tijdsduur is per persoon verschillend. Na de test en de terugkoppeling daarvan (1 sessie) kan ik een inschatting maken van wat nodig is. Omdat voor mensen met stressklachten wandelen ontzettend goed is, kan (in overleg) ook gewandeld worden tijdens de sessies.

Wat levert het jou op?

veel.... lees hieronder wat resultaten

De inzet van de vragenlijst en terugkoppelgesprek

en daarnaast na een coachtraject:

  • Een snel en duidelijk antwoord op de mate van jouw stressklachten (ik gebruik een betrouwbaar wetenschappelijk onderbouwd instrument en werk volgens de CSR-methode).
  • Je weet dus kort en snel hoe het ervoor staat.
  • Je kunt makkelijker met jouw omgeving in gesprek over de ernst van de situatie en hoe zij jou daarbij kunnen ondersteunen.
  • Je bent je bewust van de werking van jouw stresssysteem en hebt concrete tips en adviezen gekregen ter verbetering.
  • Indien er forse klachten zijn, is het mogelijk te vervolgen met een coachtraject.
  • Door hier op tijd mee te beginnen, is het risico op een burn-out een stuk kleiner.
  • Ga je je minder moe voelen.
  • Pieker je minder.
  • Leer je vooral "ja" te zeggen tegen activiteiten die jou echt energie geven.
  • Weet je hoe jou stresssysteem werkt en kun je zelf ingrijpen.
  • heb je praktische tips gekregen die je dagelijks kunt toepassen.
  • voel je jezelf rustiger en prettiger.
  • ben je fitter en energieker.
  • is de kans op (weer) een burn-out klein geworden.

leefstijlcoaching, vitaliteitscoaching

En wat levert dit voor een werkgever op als jouw medewerker hiermee aan de slag gaat:

  • je investeert in de duurzame inzetbaarheid van je medewerker.
  • je neemt de werknemer serieus in zijn of haar klachten wat ten goede komt aan de relatie.
  • je maakt het onderwerp stress bespreekbaar binnen jouw organisatie.
  • door tijdige inzet kun je uitval (verzuim) van je medewerker op langere termijn voorkomen.
  • je werkt aan de vitaliteit van medewerkers wat uiteindelijk effect heeft op de vitaliteit van de organisatie.

 

Veerkrachtcoaching is tevens mogelijk voor particulieren, informeer naar de mogelijkheden.

Neem contact op